Våra fordon

Klubben äger fem fordon som klubbens medlemmar hjälps åt att renovera och hålla i skick. Klubben äger även föremål som är en viktig del av Gotlands fordons- och teknikhistoria. Föreningens årsmöte väljer varje år tre materialförvaltare som bland annat ansvarar för inventarielistan.

Snäckbussen

Den mest omfattande renoveringen är den buss som trafikerade sträckan Visby-Snäckgärdsbaden. Bussen är från 1931 och rullar på ett Chevrolet lastbilschassi med boggie. Den skrotades någon gång på 50-talet och karossen blev till sommarstuga i Tofta. År 2002 återupptäcktes den i samband med att sommarstugan skulle renoveras. Gotlands Veteranbilklubb köpte då bussen och påbörjade ett mycket omfattande renoveringsarbete för att återställa den till ursprungligt skick. Stöd gärna arbetet med bussen genom ett bidrag till Swish 123 551 47 99.

Tankbil. Foto: Mats Nyberg
Tankbilen i samband med Gotlandsrundan 2008. Foto: Mats Nyberg
VOLVO LV 60 1931
Chassinr: 2529
Karosskod: 42 (Tank - Brandfarlig vätska)
Tilläggsinfo: Tankvolym 1500 dm3
Motoreffekt: 50 hk
Drivmedel: Bensin
Antal hjul: 4
Längd: 5200 mm
Bredd: 1750 mm
Tjänstevikt: 2080 kg
Totalvikt: 3700 kg
Lastvikt: Max 1620 kg

Brandbilen

Hösten 2008 avslutades arbetet med att göra i ordning klubbens brandbil, en Dodge från 1935 som då den var i tjänst var stationerad i Visby innerstad. Bilen var senast i trafik som brandbil så sent som 1968. Brandbilen var i relativt gott skick varför renoveringen begränsades till bilens mekaniska delar och en allmän uppsnyggning av karossen.

Brandbilen
Brandbilen, foto: Bengt Brolin
DODGE MOG. KH 33 1935
Chassinr: 8229777
Karosskod: 98 (Övrigt)
Tilläggsinfo: Brandfordon, stegbil, stegvagn försedd med sittplatser
Motoreffekt: 75 hk
Drivmedel: Bensin
Antal hjul: 6
Längd: 7700 mm
Bredd: 2000 mm
Tjänstevikt: 3180 kg
Totalvikt: 3580 kg
Lastvikt: Max 400 kg

 

NV 22

Motorcykeln köptes 1953 av Bengt Jakobsson i Visby. När Bengt avled 2017 donerades cykeln till klubben för bevarande.

NV 22, foto: Bengt Brolin
NV 22, foto: Bengt Brolin
NV 22 1953
Chassinr: 122152
Karosskod: 01 (Motorcykel)
Motor: 147 cm3, 1 cylinder, 2-takt, 6,5 hk
Tjänstevikt: 75 kg
Totalvikt: 155 kg
Lastvikt: Max 80 kg
Reg nr: I 4783
Nypris: 1720 kr

 

International lastbil/Epa

Inregistrerades första gången på åkaren Knut Larsson i Visby 1930.

International Epa
International Epa, foto: Bengt Brolin
International
Chassinummer: X39063G
Motornummer: 230634
Bensinmotor 4 cylindrar, dimension 89/114 
Längd 515 cm, bredd 178 cm, axelavstånd 315 cm
Tjänstevikt 2020 kg, maxlast 1550 kg, totalvikt 3650 kg
Största hjultryck 1395 kg, 430 kg på framhjul
Flak med lämmar och tippanordning
Flakets längd 261 cm, överhäng 138 cm
Ringarnas bredd fram 15 cm, bak 17 cm
Reg nr Lastbil: I 124
Reg nr Epa: I 1842
Ombyggd till Epatraktor. Inregistrerad 1952 på Elis Björklund, Storugns i Lärbro. Längd 340 cm, bredd 175 cm. Tjänstevikt 1200 kg. Elis dotterson Rolf Östergren ärvde bilen 1965. När Rolf avled 2002, var hans önskan, att fordonet skulle tillfalla Veteranbilklubben för framtida bevarande.